Behandling av personuppgifter
De insamlade uppgifterna lagras i hotellets informationssystem som är krypterade och skyddade med lösenord. Endast auktoriserad personal har tillgång till dessa uppgifter. Till exempel kan inte hotellets kock på köket se gästernas adressuppgifter och så vidare. Det är gästens ansvar att ge korrekt information för reseanmälan enligt lag. Hotellet lagrar uppgifterna i sitt system enligt ovan. Vid incheckning (så kallad "Check-In") som sker via hotellets surfplatta sparas uppgifterna i hotellets system.
Hotellet samlar in personuppgifter främst på grund av den lagstadgade reseanmälan. Följande uppgifter samlas in i reseanmälan: förnamn, efternamn, adress, födelsedatum, sista delen av personnummer (för utländska gäster passnummer), e-postadress, telefonnummer och fotografi. Utöver huvudgästen samlas förnamn, efternamn, födelsedatum och sista delen av personnumret in för de personer som bor i samma rum som huvudgästen.
Förutom boende erbjuder hotellet även tjänster som hyra av bastu och mötesrum, och för dessa tjänster samlas bokningsinformation om bokaren. Om bokaren är en privatperson förbehåller sig hotellet rätten att samla in ovan nämnda uppgifter. Om bokaren är ett företag eller en förening samlas uppgifter in för att verifiera företagets eller föreningens betalningskapacitet och ekonomiska stabilitet.
Hotellet förbehåller sig rätten att kontrollera bokarens betalnings- och kreditvärdighet via kunddatabasen om det finns anledning att misstänka problem med betalningskapaciteten. För förbetalda bokningar genomförs inte denna kontroll. Dessa uppgifter om betalnings- och kreditvärdighet lagras inte i hotellets system.
Hotellets personal som arbetar i receptionen eller i liknande arbetsuppgifter, där behandling av uppgifter är nödvändig för att utföra arbetet, har tillgång till kunddata. Förutom hotellets personal kan externa tjänsteleverantörer ha tillgång till uppgifterna om det är nödvändigt för stöd eller underhåll, vid situationer där de kan behöva gå igenom programvaran. Visning av kunduppgifter sker alltid i närvaro av hotellets personal för att säkerställa att uppgifterna inte kan kopieras eller missbrukas.
Uppgifterna lagras under den lagstadgade perioden om 12 månader, varefter de tas bort från systemet om inte kunden begär att deras uppgifter ska förvaras, till exempel som del av ett lojalitetsprogram eller av annan giltig anledning. Hotellet använder flera informationssystem för olika typer av uppgifter. Uppgifter är fördelade mellan tjänster från olika leverantörer, såsom Hotellinx hotellsystem, Finlandia Hotels lojalitetssystem och Check-In-appen.
Kunden har rätt att begära en granskning av sina personuppgifter om så önskas. För att begära en granskning av uppgifter, skicka en förfrågan till parkhotel@park.fi. Svarstiden för begäran om uppgifter kan vara mellan 2 och 14 dagar. Kunduppgifter kan inte lämnas ut om inte kundens identitet har verifierats innan begäran.
Tillagt på parkhotel.fi-webbplatsen den 10 januari 2025.
Finlandia Park Hotel Helsinki
Restahotels Oy
Pohjolankatu 38
00610 Helsinki
+358 9 799 755
parkhotel@park.fi